Dag 10 Banff, NP

Klik Hier voor de foto’s van dag 10

Het was vanmorgen weer heerlijk uitslapen geblazen. Pas rond half negen besloten we ons bed te verruilen voor een plek aan de ontbijttafel. Pleuni had het ontbijt weer gemaakt met dit keer geen eitje maar heerlijk vers fruit. We genoten extra van het lekkere brood dat we op de kop hadden getikt in Banff. Na het ontbijt deden we snel de afwas en koppelden we de camper af om op pad te gaan.

GJ8_8353_DxO

Het was mistig van de rook en dit keer was het behoorlijk fris. Dit hield ons echter niet tegen. Rond 10 uur vertrokken we met de caravan op weg naar Lake Minnewanka. Voordat we dit meer echter bereikten, passeerden we een bord met Hoodoos. Nu kennen we Hoodoos vanuit Amerika en dus waren we wel nieuwsgierig wat dit zou zijn. Het bleken enkele stenen sculpturen te zijn, gemaakt door de natuur maar veel mooier was de vallei waarover we uit keken.

In de rivier zagen we enkele rafters die de strijd aangingen met het af en toe behoorlijk wilde water. Ook hier waren weer de bekende rode stoelen terug te vinden en dus moesten we daar wel even gaan uitrusten.

We maakten een korte wandeling en keerden daarna weer terug naar de camper op naar ons echte reisdoel. Lake Minnewanka is een prachtig blauw en heel groot gletsjer meer waar je heerlijk kunt vertoeven met prachtige uitzichten. Helaas viel dat laatste nog wel tegen ivm de nog steeds aanwezig zijnde rookwolken.

GJ8_8381_DxO

Dit meer is een belangrijk onderdeel voor de populatie Grizzly beren in dit National Park. Diverse vrouwtjes Grizzly’s brengen langs dit meer hun kleintjes groot omdat er enorm veel bessen groeien. Het National Park adviseerde dan ook dringend om met niet minder van 4 personen te gaan hiken en echt altijd bear spray mee te nemen. Het was echter zo druk aan het meer dat wij de gok waagden en zonder bear spray op pad gingen. Het was een prachtige hike.

Dit zonder problemen verliep. De beren lieten ons met rust en wij hen ook. Het einde van de tocht was een houten brug over een canyon. Het leek wel of deze brug gemaakt was om een compleet leger te kunnen houden want de constructie was drie dubbel uitgevoerd. Deze brug zou niet zomaar in een storten.

Toen we bij de camper terugkwamen was het eigenlijk al weer tijd om te lunchen maar de camper stond zo scheef dat je er nauwelijks in kon blijven zitten. We reden dus een stukje de Scenic Drive langs het meer en vonden al snel een plekje dat zeer geschikt was om te lunchen. Na de lunch was het weer tijd om verder te gaan. De bedoeling was om naar Johnson Lake te gaan maar deze weg was afgesloten. We reden dus meteen door naar de Bow Falls. Daar kregen we geen spijt van want het was er werkelijk schitterend mooi. De zon was inmiddels een beetje gaan schijnen, het was heerlijk warm en de waterval zag er schitterend uit.

Grappig was dat we staande aan de rivier, de ene keer een warme stroom wind over ons heen kregen en de andere keer een ijskoude. Het hing er maar van af van welke kant de wind kwam. (O)pa besloot dat hij voor die dag genoeg gelopen had maar wij liepen samen nog verder langs de Bow River. Het was er echt zo mooi dat we er nog wel een hele dag zouden kunnen vertoeven.

Het huishouden riep ons echter. Het was tijd om de was te doen. We hadden dit een hele week uitgesteld maar nu moest het er toch echt van komen. Gert zocht op internet een geschikte Laundry in Banff op en toen moesten we nog aan klinkende munt zien te komen. We vonden al snel een ATM en nadat we de laundry hadden gevonden wisselden we daar het prachtige Canadese papier geld om in dollars en quarters om te kunnen wassen en drogen.

Na anderhalf uur verlieten we de laundry met een aantal tassen schone kleding. Heerlijk alles weer piekfijn in orde. Na een kort bezoek aan de supermarkt om een heerlijk kippetje te kopen (we wilden uit eten in een restaurant maar alles zat stampvol) reden we naar de camping terug. Pleuni maakte het eten klaar en Gert begon alvast aan het uitzoeken van de foto’s voor de reisblogs. Het eten was in no-time verdwenen en nadat we even lekker uitgerust hadden deden we gezamenlijk de afwas. (O)pa las de krant.

Gert maakte de foto’s in orde en Pleuni bracht een bezoek aan de douche. Om half tien verdween (O)pa al richting bed. Wij bleven nog even lekker buiten zitten maar al snel werd dit te koud en kropen wij ook in ons bed. Morgen staat er een behoorlijke reis op het programma dus het is helemaal niet erg om extra goed uitgerust te zijn. Tot morgen maar weer.