Dag 18 Olympic, NP

Klik Hier voor de foto’s van dag 18

Vandaag begonnen we de dag met de vraag: hoe ziet het er buiten uit? We waren namelijk de dag ervoor in het donker aangekomen en hadden niets gezien van de omgeving. We maakten eerst een lekker ontbijtje en dronken onze thee. We liepen daarna naar buiten en zagen een groot terrein waar campers keurig naast elkaar op een rij een plekje hadden.

We besloten om eerst maar een korte wandeling rondom de campground te maken. Eerste doel was om naar het Sol Doc Hotsprings resort te lopen. Daar aan gekomen bleken er kleine eenvoudige vakantie huisjes te staan en een historisch gebouw dat dienst deed als receptie. Er was hier ook een klein winkeltje te vinden en we konden ook door een raam het zwembad zien dat verwarmd werd door de hier aanwezige warmwaterbronnen. Het zwembad bleek echter heel druk en klein te zijn en we concludeerden allemaal dat een bezoek aan het zwembad geen $45 waard zou zijn. We hadden gelukkig nog genoeg op het programma staan dus deze uitstap zouden we niet missen. We liepen via een ander fraai bospad terug naar de camper en zagen onderweg nog een soort pijp uit de grond steken.

Hierin liep langzaam warm water uit een bron en Pleuni voelde hoe warm het was. Je kon ook ruiken dat dit een vulkanische bron betrof want het opborrelende water rook helemaal naar zwavel. We kwamen uiteindelijk aan op het andere deel van de Sol Doc Hotspring Campground waar alleen plaatsen waren zonder verdere voorzieningen. Hier waren behoorlijk dikke bomen te zien die we later nog regelmatig zouden tegenkomen.

Na een stukje langs de hoofdweg te hebben gelopen, kwamen we weer bij onze camper aan en maakten we ons gereed om op pad te gaan. We wilden graag de “Ancient Groves Natural Trail” lopen. Deze trail hadden we op de heenweg al langs de kant  van de weg zien liggen. Na enkele kilometers rijden, parkeerden we op een vrijwel lege parkeerplaats onze woondoos. Na de eerste meters in het bos te hebben gelopen zagen we ook gelijk waarom dit bos “Ancient” was. De ene boom was nog dikker dan de andere. Het was indrukwekkend om te bedenken dat honderden jaren geleden deze knapen nog kleine boompjes waren.

Het leek Pleuni wel een leuk idee om deze woudreuzen eens te knuffelen om te kijken hoe dik ze waren.

GJ8_0025_DxO

Daarom hebben we haar deze dag officieel gepromoveerd tot Tree Hugger 🙂 . We liepen een slingerend pad verder uit, bovenlangs een riviertje om daarna weer terug te keren naar het begin van de loop. Pleuni vroeg zich onderweg af hoe lang zo’n woudreus zou zijn en begon een gevallen exemplaar uit te stappen.

We trokken de conclusie dat deze boom minstens 50 meter hoog moest zijn geweest. Het pad liep ten einde en we kwamen weer op de parkeerplaats aan. We zetten het volgende doel in onze TomTom en reden naar Port Angeles. Na een enkele kilometer kwamen we op het punt waar de dag ervoor de wegafsluiting was die ons parten had gespeeld. Daar zagen we de oorzaak van deze afsluiting. Een behoorlijke aardverschuiving had een deel van de weg weggeslagen en slecht èèn rijstrook was dit weekend beschikbaar. Na een tijdje gewacht te hebben op een tijdelijk stoplicht konden we stapvoets over de restanten van de weg onze rit vervolgen. Uiteindelijk kwamen we in Port Angeles aan en zagen daar een aantal mooie en imposante historische gebouwen.

We moesten ook gelijk een paar kleine boodschappen doen, want we we zouden deze dag nasi met saté eten! We reden naar de Safeway en kochten daar onze spulletjes. Als shop-in-shop was daar ook een Starbucks en tot onze grote verrassing waren de Amerikanen ook begonnen met de verkoop van koffiekoppen met de plaats van herkomst erop gedrukt. Snel even nog even zwager Fred ingelicht en enige tijd later lag er een order 🙂  in onze mailbox. Op de terugweg konden we nogmaals de aardverschuiving goed zien. Even later en stopten we bij Lake Crescend.

Hier namen we nog een paar foto’s en Pleuni vulde haar zandverzameling aan met heel fijn grind van het meer. Ook deze keer was dit “zand” weer prachtig van kleur. De volgende stop lag al weer enkele kilometers voor onze campground. Een waterval zonder naam. We liepen een klein paadje uit en konden zo mooi het riviertje zien liggen met een klein watervalletje daarin.

Ook hier waren weer grappige bomen te zien. De een met een flinke lading mos en de andere die op zijn grote broer parasiteerde. Na weer genoeg gezien te hebben, stonden we weer snel op onze plek op de campground. We maakten gelijk een vuurtje omdat we  de lekkerste rokerige saté’s ooit zouden gaan produceren. De iPad’s met kranten kwamen tevoorschijn en we dronken nog wat. Pleuni begon nu met de voorbereiding van de nasi en ondertussen liep er vrolijk een hert op enige meters afstand voorbij.

Ook dit beest staat weer mooi op de foto. Het vuur was ondertussen lekker gloeiend geworden en de saté’s gingen er op. Onze Amerikaanse buurvrouw vond het bijzonder interessant en begon een praatje met ons te maken over Holland, kinderen etc etc. Korte tijd later ging het natuurlijk ook weer over hun president Trump en ook deze burgers waren van hem op zijn zachts gezegd niet zo gecharmeerd. De nasi lieten we ons vervolgens prima smaken met, zoals gezegd, de lekkerste eigengemaakte saté ooit met zelf meegebrachte satesaus!.

We hebben daarna nog geruime tijd buiten gezeten onder het genot van het warme vuur. Daarna doken we in de mand want de dag erna moesten we naar onze volgende campground in Port Angeles. Hier zou onze laatste volledige dag met onze camper zijn en moeten we dit deel van de vakantie gaan afsluiten.