Dag 24 Abbotsford, BC

Klik Hier voor de foto’s van dag 24

Vandaag weer een onvervalste uitslaapdag. Geen zaken op de planning en we moesten dus niets en mochten alles. Nou dat uitslapen lukte maar half. Kees was voor dag en dauw met hond Gompie uit wandelen gegaan en wij waren eigenlijk tegelijkertijd wakker. Na wat berichten op de sociale media te hebben gelezen, besloten we maar op te staan. Wil had inmiddels al weer een lekker ontbijt klaar gezet en we gingen er weer eens lekker voor zitten. Na het ontbijt maar eens lekker buiten kijken en genieten van de najaarszon. Er was weer eens geen wolkje aan de lucht.

(O)pa ging lekker in het zonnetje zitten en Gompie vond het wel wat om hem gezelschap te houden. Hij sprong op zijn stoel en ging gelijk bij (O)pa lekker onderuit zitten.

Hierna besloten Gert en Pleuni eens beneden op het strand te gaan kijken. Het perceel grond van het huis loopt weliswaar tot onderaan de vloedlijn maar een plan om een trap te maken is uiteindelijk niet meer uitgevoerd. Er was vrij kort geleden naast de buren een publieke trap neergelegd en dat was eigenlijk ook een prima oplossing. We liepen een stukje over de Redroof Rd en kwamen bij het bord aan waar deze toegang naar het strand begon. Aan her begin van het pad bleek een excentrieke dorpsgenoot te wonen, die alles verzamelden wat los en vast zat. Een opblaasbare draak, verpeste ovens, kunst en zelfs een auto uit de jaren 70 die geen dienst meer deed. na dit excentrieke huis te zijj]n gepasseerd, liep er eerst een stijl bospad naar beneden met dikke wortels die steun gaven om te kunnen lopen. Daarna begon de nieuw gemaakte trap die verder naar het strand voerde.

Uiteindelijk kwamen we op het strand en zoals deze hike begon met rommel, eindigde deze ook met rommel:-). Een oude zonnestoel met helm en slippers. De combinatie leek niet erg te kloppen maar we houden het er maar op dat het afvalkunst was.

Het strand bestond, zoals we ooit al eens met de kinderen hadden gezien, verder uit stenen met een paar heel kleine stukjes zand er tussen door. Genoeg zand om  weer te verzamelen voor de collectie thuis.

We hebben daar nog geruime tijd gezeten en het enige leven dat we gezien hebben was een kanoër die vermoedelijk uit de buurt kwam. Het was en bleef verder zo stil alsof het einde van de wereld daar begon.

Na nog even met het thuisfront te hebben geappt zijn we vervolgens dezelfde rit weer naar boven gelopen. Wil had weer een lekkere warme maaltijd gemaakt en daarna besloten we in de auto te stappen en in de buurt wat rond te rijden. Eerste doel was de Half Moon Bay. Zoals de naam al zegt een baai die half rond loopt. We hadden daar gezien dat er een geocache lag en en het leek ons wel leuk om er deze vakantie weer een te vinden. We liepen een klein bospaadje uit en kwamen bij een vernieuwde aluminium brug. Daaronder vonden we de cache en zo hadden we voorlopig ons 905e exemplaar gevonden.

Leuk was ook te zien dat vanuit hier een verborgen picknicplaatst te bereiken was met een fraai uitzicht over de baai. Voor ons een bevestiging dat via geocaching lokaal steeds weer de meest bijzondere plaatsen te ontdekken zijn.

We hebben nog de Historical Half Moon Bay General Store bekeken en uiteindelijk de steiger waar diverse boten aan konden leggen. Voor deze dag was het laatste doel een bezoek aan het Smuggler Cove Provincial Park. Een klein, maar heel mooi parkje dat begon met een moerasachtige omgeving waarin grote hoeveelheden dode bomen stonden die het loodje hadden gelegd door het zoute water. Via vlonders kon je daar doorheen lopen en het was mooi te zien hoe de natuur zich in zo’n gebied aanpast.

Daarna ging het pad naar hogergelegen delen en waren xxxbomen te zien. Bomen die èèn keer per jaar hun mooie roodbruine bast verliezen om in het voorjaar weer een nieuwe bast te laten groeien. De tocht eindigde bij een uitzichtspunt waar diverse baaitjes en meertjes te zien waren. Op sommige plekjes lag heel idyllisch een bootje voor anker. De middag liep nu ten einde en we wandelden nog ruim 2 kilometer terug.

Onze huurauto stond gelukkig weer op ons te wachten en na 20 minuten reden we de  poort weer binnen aan de Redroof Rd. Een lekkere pot macaroni, volgens geheim recept, maakte de dag compleet en we sloten de boel  af om naar de ferry te rijden. Eenmaal bij de opstelplaats van de ferry aangekomen bleek onze familie een plaatsje naast ons te zijn toegewezen. Onze Gompie was weer uitzinnig van blijdschap en moest natuurlijk Pleuni ook weer even begroeten.

Hierna kwam tot onze verassing de ferry een half uur eerder. Vermoedelijk was er een extra vaart  ingezet ivm met de vrijdagavonddrukte naar de Coast toe. De vaart was weer adembenemend mooi omdat de zon inmiddels net ondergegaan was.

Al genietend vloog de tijd en reden we half acht de ferry weer af. Nu moest alleen nog maar de avondspits worden getrotseerd en na een tankbeurt waren we deze avond ook weer “thuis”. Omdat we morgen helaas weer naar huis  vliegen, pakten we alle spullen weer in en vrijwel elke koffer woog exact 23 kg. Gert heeft nog even de dagelijkse weblog afgemaakt en hij deed, zoals vaker, het licht weer uit 🙂