Dag 25 Amsterdam

Klik Hier voor de foto’s van dag 25

In elke vakantie worden records verbroken en deze keer was het het vroegopstaanomoptijdhetvlietuiginseattletehalen record :-). Even voor vijf uur ging de wekker en Pleuni had de laatste dagen zo goed geslapen dat ze onmiddellijk wakker was. Gert daarentegen had enige minuten meer nodig om goed te kunnen starten :-). Ook (O)pa moest met een trompet wakker gemaakt worden want die lag nog op “10 uur in de morgen” koers. Maar uiteindelijk was het hele huis wakker en aan de ontbijttafel. Alle koffers waren al gepakt en kwart voor zes namen we dan toch echt afscheid. Gelukkig gaan we over twee weken onze nicht Wil weer zien omdat ze naar Nederland komt om in Duitsland op een jaarlijkse beurs te gaan staan. Zij vertegenwoordigd dan o.a. de Blueberry organisatie in Canada en probeert zo het netwerk tussen Europa en Canada in stand te houden. Na het handelsakkoord tussen Canada en Europa van afgelopen week zal dit netwerk waarschijnlijk alleen maar verder uitbreiden denken we. We reden om naar de grensovergang Sumas omdat de dichterbij gelegen overgang Aldergrove tot 8 uur s’morgens gesloten is. We waren niet verbaasd dat we bij aankomst de enige “klanten” waren die graag naar de USA wilden.

Desondanks werd de aanwezige ambtenaar blijkbaar niet blij van deze vroege klandizie want zo’n  barse en chagrijnige officer hebben we tot nu toe nog nooit ontmoet. De bekende onzinnige vragen kwamen er als  een donderbui uit  en Pleuni gaf pardoes hier en daar een verkeerd antwoord. Desondanks mochten ook deze keer weer als beloning dit mooie land binnenrijden. Gelukkig maar dat de gemiddelde Amerikaan een tegenovergestelde spontaniteit en vriendelijkheid ten toon spreidt want hier werden we bepaald niet vrolijk van. Hierna moesten we enige tijd in het volslagen donker nog wat lokale wegen trotseren om uiteindelijk op de Interstate 5 freeway in te voegen. Uiteraard werd het daar al wat drukker maar gelukkig was het zaterdag en bleef de spitsschade beperkt. Zelfs door Seattle konden we nog redelijk vlot doorrijden om daar weer de goedkoopste pomp op te zoeken om te gaan aftanken.

Het grootste verschil in gallonprijs wat we daar zagen was overigens 30 cent en ook deze keer leverde dus het gebruik van de gratis benzinepomp app Gasbuddy ons weer een voordeel van 5 dollar op. De huurauto was  snel ingeleverd en gelukkig stond er deze keer keurig 0 dollar op de eindafrekening. Vlug naar de pendelbus en instappen dachten we. Dat was verkeerd gedacht. De bus was tegen alle verwachting worstvol en we moesten wachten op de volgende. Ook deze bleek uiteindelijk afgeladen maar gelukkig hadden we wel een zitplaats kunnen bemachtigen.

We vlogen terug met Air Canada en de balie was snel gevonden. Gelukkig hadden we nog genoeg tijd over want het personeel daar werkte zo snel, dat als je je koffer op de band zette, je de krant uit kon lezen, en als je dan opkeek werd het label aan je koffer geplakt. Uiteindelijk waren wij aan de beurt en onze bagage weger bleek geijkt te zijn want onze koffers bleken driemaal  23 Kg  te wegen. Ook bij de prescreening was het tempo zeer laag.  We hebben nog nooit zo’n lange rij gezien om simpelweg je paspoort en boardingpas te laten zien. Uiteindelijk liep de securtity check gelukkig wel vlot door maar we zullen nooit aan deze luchthaven exercitie kunnen wennen.

We hadden vanwege het vroege uur nu wel honger gekregen en kochten een lekker warm broodje. Toen dit weggewerkt was konden we eigenlijk vrijwel gelijk boarden en we hadden weer een puike plaats in het vliegtuig. Een mooie Airbus 320 met ruime stoelen en inflight entertainment. Erg opmerkelijk voor toch een min of meer nationale route. We kregen onderweg tot twee maal toe drinken en landen uiteindelijk keurig om 18:15 lokale Toronto tijd.

Gelukkig hadden ze op Toronto een transit route zodat het simpelweg laten zien van je paspoort, aan de locale security beambten,  genoeg was om te kunnen boarden op de volgende vlucht. Ook hier konden we vanwege een ruime overstaptijd lekker een broodje eten en Gert maakte ondertussen zijn weblog  van eergisteren af!. Gate E80 was daarna de plek waar we konden gaan boarden en ook hier stonden weer dikke rijen opgesteld die de doorgang verhinderden voor passagiers die door moesten naar andere gates. Het leek ons zo dat dit wachtcircus veroorzaakt werd door een klein ontwerpfoutje bij het ontwikkelen van deze nieuwe terminal. Enfin we zijn in het vliegtuig geraakt en precies 20:45 vertrok deze richting Amsterdam.

We kregen na opstijgen een prima avondmaaltijd maar helemaal op ging hij deze keer niet echt. Er lag blijkbaar nog een ander lekker broodje in de weg zullen we maar zeggen :-). De vlucht verliep verder rustig en de hoeveelheid turbulentie bleef beperkt tot een minimum. In Amsterdam landden we 10 minuten eerder dan gepland en we kelen of Bas al onderweg was naar de luchthaven Hij bleek nog  bij Leiden te rijden omdat de avond ervoor het ook wat later dan gepland was geworden 🙂 . Geen paniek appten we terug want we stonden na landing op de wel bekende polderbaan en moesten minstens nog een kwartier naar de gate rijden. Daarna moesten de koffers nog uit het vliegtuig gehaald worden. Uiteindelijk stonden we bij de bagageband en het duurde maar en het duurde maar voordat de koffers op de band verschenen. Blijkbaar bleek de personele bezetting op zondag geringer dan normaal en moesten ongeveer alle inkomende vluchten op één bagageband afgehandeld worden. Enfin na ruim 3 kwartier hadden we onze koffers ook weer teug en liepen naar de ontvangsthal. Bas en Daan vonden ons toen snel en begroeten ons uitbundig. (O)pa vertelde honderd uit en we liepen richting parkeerplaats P2. Onderweg daar naar toe maakte Gert nog een leuke  groepsfoto’s en kwamen we bij de auto aan.

Koffers erin en naar huis was het devies. (O)pa brachten we eerst naar huis en (O)ma was weer blij om (O)pa weer te zien. Toen gingen we toch echt weer terug naar ons eigen huis om ook daar onze Thijs ook weer te gaan zien. We kwamen hem al tegen aan het begin van de straat want hij was zijn nieuwe elektrische longboard uitgebreid aan het testen. Eenmaal binnen hebben we nog uitgebreid alle verhalen van de afgelopen weken uitgewisseld en pakten ze onze cadeautjes met veel plezier uit.

Een fantastische reis is zo tot een einde gekomen waar we veel, heel veel mooie natuur en andere zaken hebben gezien. Voor een ieder die graag nog eens deze kant wil bezoeken is het noordwesten van de USA  en het zuidwesten van Canada een absolute aanrader. Tot de volgende reis van Gert die in december naar Hong Kong en Australië afreist.