Dag 4 Ellison Provincial Park

Klik Hier voor de foto’s van dag 4

Het was nog volledig stil op de camping en toch was het al licht. Het was net zes uur geweest en we hadden beide wel trek in een ontbijtje. Daarnaast was de tekst van de weblog al klaar maar moesten er nog een paar foto’s door de bewerking worden gehaald. Daar hadden we nu dus mooie tijd voor. We ruimden zachtjes de boel op en zetten de ketel op het vuur. De fotobewerking werd onder het genot van een kop thee afgemaakt en net na zevenen werd (O)pa ook wakker. Mooie tijd voor een ontbijt dachten we zo. Na lekker gebakken eitjes en belegde bolletjes gingen we ons klaar maken voor vertrek. Afvoer en waterslang ontkoppelen. Stroom aansluiting opbergen etc etc. Om half negen waren we er echt klaar voor en startte de motor. De zon begon alvast de boel flink op te warmen en het leek erop dat het weer een warme dag zou gaan worden. Eenmaal op weg bleek dat de lucht behoorlijk nevelig was en de mooie blauwe luchten van gisteren waarschijnlijk vandaag niet te zien zouden zijn.

We kwamen er echter al snel achter dat de nevel veroorzaakt werd door bosbranden die ergens in de buurt met hun rook de lucht vervuilden. Als de wind dan eenmaal in de verkeerde hoek staat dan kan een mooie dag zo behoorlijk qua uitzicht beïnvloed worden. We reden zo door diverse gebieden heen die ogenschijnlijk verlaten waren. We kwamen werkelijk nauwelijks andere mensen tegen en waande ons in dit gebied de enige die vakantie hadden 🙂 Na ruim 140 kilometer bereikten we de Canadese grens. Een vriendelijke beambte vroeg of (O)pa ook te zien was. We gaven aan dat hij 88 jaar oud was en daarop ging de beambte zelf polshoogte nemen waar (O)pa zich verscholen had 🙂 Natuurlijk was alles in orde en werden we het mooie Canada binnengelaten.

Van hier uit gingen we naar ons eerste bezoekje aan de Haynes Point Wetlands. We sloegen zo 2 vliegen in een klap: we rusten even uit en konden een mooi aangelegd natuurgebied bezoeken. Na een uurtje rondlopen bleek dat deze wetlands in de afgelopen maanden inmiddels drylands geworden waren.

Desalniettemin hebben we een prima wandeling gemaakt en stapten weer fris in de camper. Om het volgende geplande punt te zien moesten we nu enige kilometers de heuvels boven het meer in rijden. We konden zo bij Anarchist Mountain Lookout fraai over het meer uitkijken. Ook hier was rook van de bosbranden debet aan minder heldere omstandigheden maar desalniettemin was het uitzicht prachtig.

We reden vervolgens weer terug het dal in om via de andere zijde van het meer weer een kort stukje de heuvels in te rijden. We zouden nu een heel bijzonder natuurfenomeen bezoeken: Spotted Lake. Nu, bijzonder was het. Door verdamping in de zomer valt dit meer gedeeltelijk droog en de restanten bestaan dan uit grote cirkels van zout en mineralen. Op deze manier ziet het meer eruit als een grote platgeslagen giraffe 🙂 Helaas is ter plaatse nauwelijks plaats om te parkeren maar we vonden toch nog een plekje langs de weg een eindje verderop. Bij de ingang van het pad bleek dat binnenkort met behulp van sponsoren er toch een echte parkeerplaats aangelegd zou gaan worden.

Na de nodige foto’s en een korte wandeling moesten we hierna echt vaart gaan maken om richting de stad Penticton te gaan rijden om boodschappen in te slaan voor de volgende dagen. Na het eten van een broodje begonnen we aan onze laatste kilometers om de campground te bereiken. De wegen liepen links en rechts langs het Okanaga Lake en lieten het ene na het andere prachtige uitzicht zien. Ook de grote hoeveelheden fruitkwekerijen en wijngaarden viel ons echt op. Canadese wijn? Thuis nooit gezien. Waarschijnlijk drinken ze alles zelf op 🙂

Aangekomen op de campground wachtte ons nog een leuke verassing. We hadden keurig een plek gereserveerd maar deze bleek bezet door andere bewoners. Ondanks dat we maar een dag hier verbleven hadden we namelijk meerdere dagen verplicht moeten boeken omdat het weekend was. We waren echter vergeten om vrijdag even te mailen/bellen om aan te geven dat we “een dag later” zouden komen. Onze plek was daarom vergeven. De ranger van de campground bood gelukkige een snelle oplossing. We konden op een overflow plaats gaan staan met uitzicht over het meer. We hadden hier een prima plek en 3 prima buren die ook zo een plekje hadden gekregen. De stoeltjes stonden al weer snel buiten en de tafel met een blikje bier maakte het verhaal compleet.

Pleuni maakte deze keer overheerlijke nasi met sateh en dat in een land waar deze saus onvindbaar is. Na het wegmeppen van de nodige wespen liepen wij nog even kort naar beneden om bij het meer te kijken. We namen ook hier weer de mooiste foto’s.

Na enige tijd nog buiten te hebben gezeten besloten we de dag maar af te sluiten met een warm maar prima moment van rust.