Dag 7 Jasper, NP

Klik Hier voor de foto’s van dag 7

Bomen, bomen, bomen, bomen en op de camping: bomen. Na een heerlijke nachtrust werden we pas om half acht wakker. Dat komt er van als je schoon en fris gaat slapen. Jammer was wel dat we daardoor dachten geen permit meer te kunnen verkrijgen om naar Mount Edith Cavell te gaan. Dit was dit jaar namelijk nodig omdat er wegens bouwwerkzaamheden tijdelijk een (te)kleine parkeerplaats beschikbaar was. We wilden dit echter zo graag dat we (O)pa uit bed trommelden en half aangekleed in de riemen zetten om snel naar Jasper te gaan. Het was berekoud geweest vannacht dus de kachel konden we goed gebruiken. Na zo’n tien minuten rijden kwamen we in Jasper aan en stapte Gert uit om alsnog te proberen een permit te bemachtigen. Er stond inmiddels een flinke rij wachtenden.

Pleuni parkeerden de auto en ruimde met (O)pa de camper op en kleedden zich normaal aan. Tandjes poetsen, haren kammen alles kan gewoon langs de weg in je eigen camper. Ontbijt hadden we nog even overgeslagen dus ter plekke werd de ketel op het vuur gezet om thee te zetten. Ondertussen liet de zon zich zien en kon de camperdeur opengezet worden om de warmte van de zon binnen te laten.

Dat is nu eens op en top genieten. Prachtig uitzicht, stralende zon, strakblauwe lucht, lekker vers kopje thee en even niets te doen. Na een half uur kwam Gert terug inclusief permit dus onze dag kon niet meer stuk. Om 16.00 uur konden we de route naar Mount Edith gaan rijden. Dat gaf ons voldoende tijd om even andere dingen te doen. Eerst natuurlijk ontbijten. Alhoewel we eerst van plan waren terug te rijden naar de camping om te ontbijten, we besloten dat gewoon in Jasper in de camper te doen. Snel alles opruimen en op weg naar Medicine Lake. Ook weer zo’n prachtig meer. Niet meer zo prachtig als een paar jaar geleden want in 2015 is hier een grote bosbrand geweest die alle bomen om het meer heeft weggevaagd.

Na de nodige foto’s te hebben gemaakt gingen we verder naar Maligne Lake. Het was de bedoeling om hier een boottocht te gaan maken. Na een half uurtje rijden en genieten van de omgeving kwamen we aan en parkeerden we de auto. Gert kocht tickets voor de boottocht van 12.00 uur en toen konden we nog een uurtje genieten van de zon.

De boottocht was echt geweldig. We voeren langs prachtige bergen met gletsjers en maakten oneindig veel foto’s.

Uiteindelijk kwamen we bereikten we Spirit Island en gingen daar voor een kwartier aan land. Hier konden eveneens weer genoeg foto’s maken en genieten van de zon en het meer.

Op dit eilandje staat het meest gefotografeerde toilet ter wereld aldus onze gids. De bouw van deze toiletten had maar liefst een kwart miljoen gekost dus dat was dan ook wel het fotograferen waard. De gids vertelde dat we een prachtige dag hadden uitgekozen want enkele dagen hiervoor was er op het meer bijna niets te zien geweest door enorme rookontwikkeling van de bosbranden in de omgeving. Bosbranden schijnen niet zo desastreus te zijn als wij denken. Gebieden waar enkele jaren geleden een bosbrand woedde, schijnen nu veel meer natuur te kennen dan voorheen. Er komen kleine struiken terug, met bessen die weer allerlei wildlife aantreffen. Het lijkt wel of in zo’n bosbrand gebied de natuur een reset krijgt. In hele oude bossen komt bijna geen wild meer voor… dus bosbranden zijn zo erg nog niet. O ja en de boot had een grote ton op het dak staan. toen de gids vroeg waar deze voor diende kwamen daar de meest rare antwoorden op: bierton??, snack bewaarbus.. het bleek uiteindelijk een reddingsvlot te zijn voor het geval dat.

Halverwege de vaartocht gingen Gert en Pleuni naar buiten om daar live van het meer te genieten. Even later voegde (O)pa zich er bij en genoten we met z’n drieen.

Na anderhalf uur was het voorbij en kochten we in de winkel nog wat cadeautjes voor de thuisblijvers. De camper zou geen camper zijn als we er geen heerlijke lunch in konden klaar maken. Dus dat deden we dan ook maar. Met airco en gasstel aan maakte Pleuni de lunch klaar en genoten we even later van een vers eigen gemaakt broodje hamburger. Tot onze schrik was het al  weer heel snel laat en dus tijd om de toch naar Mount Edith Cavell te gaan maken. Na een uur rijden kwamen we aan bij het kruispunt waarop je normaal gesproken naar dit plek kon rijden. Er stond echter “ Road Closed”. Dan maar door rijden?? Maar na enkele honderden meters rijden besloten we terug te gaan. We hadden vast iets over het hoofd gezien. Nou dat bleek. Door dat we zo goed op de weg letten, hadden we de toegangstent voor de route helemaal niet gezien. Ze wuifden naar ons en we draaiden even later de parkeerplaats op waar onze permit werd gecontroleerd. We moesten nog even wachten.

Na zo’n tien minuten wachten kwam de ranger vragen of het goed was dat de normale auto’s voorrang kregen om naar boven te rijden. Wij waren tenslotte langzamer. Natuurlijk was dat goed. We sloten achteraan in de rij en op het moment dat we begonnen te rijden zag Pleuni dat de route verboden was voor campers langer dan 7 meter en laten wij dat nu net zijn. Op een ijzig smalle weg, we konden niet meer terug, reden we naar boven. Voor de Zwitserland kenners onder ons: denk aan de rit naar de Moosalp in het Rohnedal maar dan met een giga camper. Oepsie… en dan natuurlijk meteen starten met een aantal pittige haarspeldbochten. Pleuni werd wat bleek om de neus maar omdat we geen keus hadden zette ze toch maar door. Na een half uur bochtjes draaien, aan de kant gaan voor tegenliggers en stijl omhoog rijden, bereikten we de plek van bestemming en was er gelukkig voldoende parkeerplek. We stapten uit en hadden eerst het idee om even rond te kijken en weer weg te rijden maar de weg nodigde ons uit om wat verder door te lopen… en hoe verder we liepen hoe mooier het werd en zo liepen we met (O)pa de gehele route naar boven.

We kwamen heel wat jongere mensen tegen die moeite hadden met de tocht maar hij liep stug door. De beloning was er dan ook wel na want we kwamen midden tussen de bergen terecht waarop prachtige gletsjers lagen met daarbij een schitterend gletsjermeer.

Zie daar Gert en (O)pa, die ondertussen ook aan het fotograferen was geslagen, maar weer eens vandaan te krijgen. Honger doet wonderen dus na een half uur liepen we terug naar de camper en ondernamen we de terugtocht naar beneden. Zonder ongelukken kwamen we beneden en na een uurtje draaiden we de camping op. We gingen eerst naar het dumpstation om alles te legen en schoonwater in te nemen om daarna naar onze kampeerplek te rijden. Het was duidelijk warmer dan gisteren en dus genoten we van een biertje in het zonnetje. Pleuni maakte het eten klaar en even later hebben we dat buiten heerlijk opgegeten.

Na het eten maakten Gert en Pleuni de reisblog af en ging (O)pa aan de afwas. Na de afwas dronken we koffie en vielen onze ogen bijna dicht. Morgen moeten we weer vroeg op dus wij gaan lekker slapen. Tot morgen allemaal!